Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy
Od kwietnia 2008 roku nasza szkoła uczestniczy w projekcie edukacyjnym „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy".
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym jego celem jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia..
Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci odbywa się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o Teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Obala ona fetysz mierzenia wartości człowieka za pomocą testu na inteligencję IQ i mówi, że każdy człowiek posiada 8 typów równoprawnych inteligencji: językową, ruchową, matematyczno - logiczną, wizualno - przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną. Są one u każdego rozwinięte w różnym stopniu i wzajemnie ze sobą współpracują tworząc niepowtarzalny „profil inteligencji". Może on ulegać zmianom i modyfikacjom. Każdą „słabszą" inteligencję można rozwijać poprzez „mocniejszą".
Wykorzystanie w praktyce tej teorii zapewni uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości
i potrzeb.
Projekt realizują kolejno przez trzy lata panie: Anna Nader, Małgorzata Świeboda i Marianna Okła. Na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne przeznaczono w każdym cyklu 50 godzin.
Do szkoły spłynęły celowo dobrane środki dydaktyczne o wartości
6 000 zł , na bazie których utworzono Ośrodki Zainteresowań. Pracując w nich uczniowie zaspokajają potrzebę samodzielnego odkrywania świata, uczą się przez działanie i doznają możliwości odczucia sukcesu.
Korzyści z przystąpienia do projektu są wieloaspektowe, gdyż:
Dziecko:
- Rozwija własny potencjał intelektualny,
- Buduje motywację do nauki
- Korzysta z bogatego zestawu środków dydaktycznych,
- Dostaje szansę lepszego startu szkolnego.
Nauczyciel:
- Wdraża najnowsze koncepcje pedagogiczne,
- Tworzy i wykorzystuje Ośrodki Zainteresowań,
- Realizuje autorskie pomysły.
Szkoła:
- Otrzymuje bezzwrotny zestaw środków dydaktycznych służących uczniom,
- Uzyskuje lepsze efekty pracy,
- Staje się „atrakcyjniejsza" i ciekawsza w oczach społeczności lokalnej,
Rodzice:
-Odkrywają potencjał swoich dzieci i mogą lepiej zorganizować im środowisko rozwoju.
Środowisko lokalne:
- Uzyskuje wsparcie dla edukacji elementarnej zwiększające sukces edukacyjny i życiowy dziecka.
Anna Nader