Zadanie 4. Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc.
Zadanie 4 realizowane było podczas godzin wychowawczych oraz spotkań
z policjantem (klasy III – IV, i V – VI).
Celem spotkań z przedstawicielami Powiatowej Komendy Policji w Końskich było poznanie przez uczniów podstawowych zagadnień związanych z ochroną dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, które w dalszej części zajęć stanowiły punkt wyjścia do dyskusji na tematy dotyczące relacji chłopcy-dziewczęta, kultury języka i kultury osobistej.
Zaproszony policjant zachęcił uczniów do dyskusji na temat świadomego korzystania z Internetu. Uczniowie wyciągali wnioski i formułowali zasady jak dbać o swoje bezpieczeństwo
w cyberprzestrzeni, jakie zachowania naruszają ich godność i dobra osobiste.
Na godzinach wychowawczych, przeprowadzono zajęcia metodą burzy mózgów, pracy
w grupach, dramy. Uczniowie wskazywali na przyczyny złych zachowań i sposoby rozwiązywania problemów związanych m.in. z agresją słowną. Uczniowie zdają sobie sprawę, że przeklinanie nie świadczy o ich kulturze, oraz dorosłości. Przyznali, że zdarza im się przeklinać, ale częściej robią to wśród kolegów, aby szpanować, czy popisywać się.
Ocena zadania: Zadanie przyniosło oczekiwany skutek, uczniowie są świadomi tego, że przeklinanie jest zachowaniem niestosownym oraz może przeszkadzać innym osobom, które są w otoczeniu. Uwagi: Przypominać o kulturalnych wypowiedziach, reagować na przekleństwa.
Zajęcia z pedagogiem: „Słowa potrafią zadawać ból – agresja słowna” zostały przeprowadzone w klasach: VIa, IVa, IVb, Va, Vb.
Celem zajęć było kształtowanie umiejętności rozpoznawania agresji w tym agresji słownej.
Dzięki zajęciom uczniowie potrafią: rozpoznać formę agresji słownej, rozpoznać przyczynę stosowania agresji słownej, rozpoznać i nazwać własne samopoczucie, wskazać słowa, które krzywdzą, znaleźć swój sposób radzenia sobie z własnymi zachowaniami agresywnymi. Zajęcia prowadzono metodami: pantomima, burza mózgów, niedokończonych zdań, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Zajęcia tego typu to zajęcia w kręgu. Ich istotą jest praca w oparciu
o własne doświadczenia uczestników, które zostają uruchomione dzięki specjalnie dobranym ćwiczeniom, a następnie wspólnie zebrane i opracowane. Zajęcia te uświadomiły uczniom, że problem prześladowania i dokuczania może dotyczyć każdego, niezależnie od jego wyglądu, umiejętności, zdolności czy sprawności fizycznej. Wzmocniły w uczniach umiejętności radzenia sobie z przemocą i agresją.
Przeprowadzenie zajęć z wychowania do życia w rodzinie na temat ,,Czy uczniowie klną
i dlaczego”? Uczniowie wypowiadali się na temat wulgaryzmów, powodów ich obecności w języku codziennym w domu, szkole, w środowisku rówieśniczym. Dzieci wypracowały propozycje próby wyeliminowania przekleństw z języka, którym same się posługują, oceniły ich wartość oraz osoby używające tego typu wyrażeń.
W ramach realizacji zadania nauczyciele klas młodszych przeprowadzili pogadanki i zajęcia w klasach na temat: Nie czyn drugiemu, co tobie niemiłe.
Konkurs klasowy – plebiscyt na najbardziej kulturalną dziewczynę, chłopaka. „Mister kultury – Miss kultury”
Konkurs miał formę plebiscytu, przeprowadzonego zgodnie z Regulaminem. Uczniowie każdej klasy typowali spośród siebie kolegów i koleżanki, które według nich zasługują na miano najbardziej kulturalnych. Koordynatorzy skonfrontowali wybór uczniów z zeszytami spostrzeżeń każdej klasy.
W klasach I - III wybrano w tajnym głosowaniu „Miss Kultury” i „Mistera Kultury”. Osoby wybrane są prezentowane w klasowych gazetkach.
WYNIKI GŁOSOWANIA NA MISTERA I MISS KULTURY
W KLASACH I – III
Jakub Fidos, Maja Jaworska – klasa I a
Mateusz Kawalec, Karolina Wierzbicka – klasa I b
Adrian Kłosowski, Matylda Choromańska – klasa II a
Francesco Ślifierski, Michalina Pardoła – klasa II b
Igor Kawecki, Olga Górecka – klasa III a
Wiktor Kloczkowski, Zofia Kloczkowska – klasa III b
W klasach IV – VI głosowanie odbywało się na stronie internetowej szkoły http://zspstaporkow.szkolnastrona.pl/psp2
WYNIKI GŁOSOWANIA NA MISTERA I MISS KULTURY
W KLASACH IV - VI
Jakub Wiśniewski – klasa 4a – 14,38 % głosów
Mateusz Gębski – klasa 4 b – 19,11 % głosów
Piotr Gaj – klasa 5 a – 7,17 % głosów
Szymon Niebudek – klasa 5 b – 32,35 % głosów
Szymon Górecki – klasa 6 a – 5,64 % głosów
Karol Kurp – klasa 6 b – 21,36 % głosów
Małgorzata Mączka - klasa 4 a - 50.08 % głosów
Ewa Janczyk - klasa 4 b - 12.12 % głosów
Natalia Rożek - klasa 5 a - 1.69 % głosów
Natalia Miążek - klasa 5 b - 0.25 % głosów
Kamila Kolińska - klasa 6 a - 0.74 % głosów
Patrycja Kocowicz - klasa 6 b - 35.12 % głosów
Efekty:
Uczniowie:
- mają świadomość czym jest agresja i przemoc
- potrafią rozwiązywać konflikty
- wiedzą jak zachować się w trudnych sytuacjach i zagrożeniach
- potrafią powiedzieć „nie” w sytuacjach zagrożenia
- wiedzą, jak ustalać zasady zachowania i ich przestrzegać;
- wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.