Zadanie 6. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”.
W ramach tego zadania zorganizowane zostały 2 spotkania z przedstawicielami Powiatowej Komendy Policji w Końskich podczas których uczniowie klas III i IV oraz V i VI obejrzeli prezentację multimedialną, aktywnie uczestniczyli w dyskusji, trafnie wskazywali zagrożenia jakie płyną ze strony tych grup: złe zachowania przejawiające się agresją, wandalizmem
i wulgaryzmami.
W klasach IV – VI uczniowie podczas lekcji wychowawczych zapoznali się z pojęciami „kibole”, „blokersi”, „dresiarze”. Na zajęciach wykorzystano konspekt opracowany przez organizatora projektu, a także prezentację multimedialną przygotowaną przez wychowawców. Młodzież pracowała w trzech grupach – zadaniem każdej z grup było utożsamienie się z jedną „paczką” (charakterystyczne cechy ubioru oraz przedmioty). Po prezentacji każdej z grup rozpoczęto dyskusję opartą o analizę przypadku. Następnie wykonano drzewo decyzyjne – „Jak rozpoznać zagrożenia?”. Wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji na temat znaczenia zagrożeń płynących ze strony kontaktów z grupą podwórkową (agresywne zachowania, używki, prowokowanie, wywieranie nacisku, poniżanie, wywieranie presji w przypadku rezygnacji z kontaktów z grupa, oddziaływanie na psychikę). Podczas zajęć uczniowie zdefiniowali również pojęcia asertywność, uległość, agresja.
„Szkolna Skrzynka pomysłów”– Mój sposób zapobiegania zagrożeniom w grupach
W czasie lekcji wychowawczych uczniowie pracowali w grupach. Określali sposoby zapobiegania zagrożeniom i odpowiadali na pytanie „W jaki sposób zapobiegać zagrożeniom w grupie?”. Zebrane propozycje tworzyły klasowe „Skrzynki pomysłów”. Wybrane propozycje uczniów ze „skrzynek” klasowych zostały umieszczone na gazetce ściennej.
Ogłoszono konkurs literacki dla uczniów klas IV-VI w dowolnej formie wypowiedzi pt.
„W Jaki sposób grupa wpływa na moje zachowanie?”. Do Jury wpłynęło 25 prac. Wyłoniono 6 najlepszych prac zgodnie z opracowanym regulaminem i kryteriami oceny prac pisemnych. Nagrodzone prace zostały odczytane na forum klas, wydrukowane i umieszczone w pracowniach polonistycznych.
W klasach II a, b i w III a, b zostały przeprowadzone zajęcia we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Końskich. Panie Bożena Stolarczyk i Adrianna Majchrak przeprowadziły zajęcia pedagogiczne na temat: Zachowania wobec osób obcych.
We wszystkich klasach młodszych zostały przeprowadzone zajęcia z psychologiem szkolnym mgr Barbarą Chajską i pedagogiem szkolnym mgr Urszulą Kalińską. Zajęcia miały formę zabaw
i ćwiczeń pomagających przezwyciężać złość i agresję. Celem zajęć było kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze złością i przezwyciężanie zachowań agresywnych oraz odreagowanie napięć.
Efekty:
Uczniowie:
- Znają zagrożenia płynące ze strony grup rówieśniczych
- Potrafią zachować się asertywnie wobec presji grupy
- Potrafią zachować się wobec obcych
- Umieją rozpoznać uczucie złości oraz zachowania agresywne
- Potrafią zastępować zachowania agresywne – pozytywnymi